søndag 10. mai 2009

En ekkel opplevelse



Onsdag kveld var jeg med på noe av det verste jeg har gjort på lenge.

Avisene har den siste tida hevda at gateprostitusjonen og horekundene er tilbake i Oslo på tross av sexkjøpforbudet som ble innført ved nyttår. Så langt har 30 menn i Oslo blitt tatt for å kjøpe seg sex. Det vil si, for å kjøpe seg kontrollen over andre mennesker, betale for retten til å begå overgrep. Selv om en del blir tatt er det fremdeles en god del menn som ikke respekterer forbudet, og som ikke respekterer at kvinnekroppen ikke er noe de kan kjøpe seg kontroll over.

Derfor stakk jeg og de andre jentene i sentralstyret ut på horekundejakt seint onsdag kveld. Horekundene skal ikke føle seg for trygge, og derfor har jeg skrevet en kronikk i forrige ukes Ny Tid om at jeg vil ut og jakte horekunder, ta bilder og notere bilnumre og gi det hele til Politiet for å hjelpe dem i etterforskninga. Og det gjorde vi onsdag kveld.

Det var en mye kvalmere opplevelse enn jeg hadde forestilt meg. For det som raskt viste seg var at selv om det er langt færre prostituerte på strøket nå enn før loven kom, så er det tett mellom kundene. Og som unge jenter var vi sentralstyrejentene populære mål. Det tok ikke mange minuttene før den første bilen stoppa, rulla ned vinduet og ville vite hva vi tok for et ligg.

Det var på ingen måte del av planen. Jeg er kanskje naiv, men jeg tenkte at en gjeng jenter som går rundt med et fotokamera, godt påkledd og helt uten intensjoner om å selge sex heller skulle få horekundene til å kjøre litt fort forbi i frykt for å bli fotografert. Men det var ikke det som skjedde.

Det er vanskelig å beskrive hvordan det opplevdes da en mann med krøller og bart i en liten grønn bil rulla ned vinduet og spurte meg om jeg foretrakk bil eller leilighet. Jeg ble målløs. Plutselig var jeg ikke den politiske aktivisten, med et klart politisk mål om å henge ut og anmelde horekunder. Jeg var ei kvinne som noen åpenbart trodde de kunne kjøpe seg kontroll over. Jeg følte meg objektivisert, og ble kvalm av tanken på at en mann på alder med foreldrene mine så på meg med sånne øyne.

Det er skammelig at enkelte menn ikke forstår at lover er til for å følges, og ikke minst at de ikke forstår at kvinner ikke er til for å kjøpes.

Men de skal ikke føle seg for trygge framover.

P.S: Les også oppslaget vi fikk i Dagbladet papir i dag.

5 kommentarer:

  1. Leste oppslaget i dag. Meget bra jobba!

    SvarSlett
  2. Kan, desverre, ikkje sei at eg er overraska. Sjølv budde eg i det såkalla horestrøket i Bergen i to år, men etter to år med netter der eg vakna av at folk hadde sex utanfor vinduet mitt, fekk eg nok.

    Vi opplevde òg å bli spurt om å bli kjøpt, og det fleire gongar. Og det var ikkje nødvendigvis på kvelden ein gong, men kunne vere på veg heim frå butikken. Og ja, det er ekkelt.

    SvarSlett
  3. Uh, et politisk parti stiller opp som provokatører for å lokke menensker til å begå kriminelle handlinger?

    Hvem er det som egentlig er den krriminelle her?

    Provokasjon har verken politi eller noen andre i Norge lov til å benytte seg av.

    "Bevisene" du klaget er ikke verdt papirene de ble laget på.

    SvarSlett
  4. @Tigermedia24: Er kvinner som oppholder seg i det offentlige rom en provokasjon for å "lokke mennesker til å begå kriminelle handlinger"? Det er både en latterlig, farlig og ikke minst provoserende holdning.

    SvarSlett