lørdag 3. januar 2009

Boikott Israel - fritt Palestina!


I dag var jeg og 2000-3000 andre på demonstrasjon i Oslo sentrum, mot Israels massakre på Gazastripa. Det var en verdig og fredelig markering hvor nordmenn og palestinere sto side om side i sin fordømming av Israel.

Når man tar til orde for å faktisk handle og gjøre noe i møte med urett, så får man ofte kritikk. Jfr kommentaren til forrige post. Men når jeg krever boikott av Israel er ikke det noe jeg har kommet på i desperasjon, men gjennom nøye overveielse av hva som faktisk kan bidra til mer rettferdighet og fred både for palestinere, men også for israelere og andre folk i Midtøsten.

Jeg tror det mest uproduktive man kan gjøre om man ønsker en fredelig utvikling i Midtøsten, er å tillate Israel å ture frem i strid med folkerett og alle humanitære prinsipper, og gjentatte ganger lære Israel at de kan gjøre hva som helst uten å møte reaksjoner. Dette har vært det internasjonale samfunnets taktikk altfor lenge, og har ført til at Israel har utbygget et apartheidsystem som i følge FNs utsendinger er verre enn det vi så i Sør-Afrika, og at de tillater seg å gjennomføre staidg grovere massakre mot den palestinske sivilbefolkningen. Dette vil ikke opphøre før vi setter foten ned og viser at Israel ikke lenger vil møte aksept for dette.

Etter en ukes tid med israelske massakre og offentlig debatt mener jeg det er påfallende hvordan det er Israelvennene som ikke setter seg inn i situasjonen, mens vi som kritiserer Israel tvert i mot har tall, statistikk og anerkjente kilder som FN og Amnesty International å vise til.

Å rettferdiggjøre Israels grove massakre ved å henvise til Hamas' raketter er absurd. Mens Israel så langt har drept over 457 palestinere har Hamas bare drept 4 israelere. Mens Israel har skadet over 2000 palestinere har Hamas bare skadet et tjuetalls israelere.

Mens Hamas ikke drepte en eneste israeler under våpenhvileavtalen drepte Israel over 20 palestinere på Gazastripa, og dobbelt så mange på Vestbredden.
Tallene varierer etter hvilke kilder du bruker, ettersom Israel på tross av avtalen har fortsatt stengningen av Gaza og nekter journalister og internasjonale organisasjoner adgang til Gaza. Den israelske organisasjonen Btselem, som av Israel nektes adgang til Gaza og dermed har vanskeligheter med å føre sin statistiskk melder også om israelske drap under våpenhvilavtalen.
De bekrefter også at ingen israelere er drept av Hamas under våpenhvileavtalen.

Vil til slutt tipse dere om en uttalelse fra Amnesty International fra 5.november i år, som sier en del om hvordan våpenhvileavtalen har artet seg.

Jeg vil ikke beskyldes for å ikke sette meg inn i virkeligheten, når det kommer til Palestina. Det er ingen tvil om at det er Israels okkupasjon og totale forakt for menneskeliv og internasjonal rett som er hovedproblemet. Det må omverdenens politikk snart begynne å bære preg av.

10 kommentarer:

  1. Hei igjen Mali!
    1) Jeg merker meg med interesse at du, av en eller annen grunn, ikke svarer på mine spørsmål når det gjelder Hamas' brudd på menneskerettighetene.
    2) Det er veldig lett å kaste ut påstander om brudd på internasjonal lov fra Israels side, men faktum er at Israel i mange tilfeller, spesielt som et resultat av en meget aktiv inngripen av Israels Høyesterett i hva som tillates i krigføringen, holder en høyere standard enn det internasjonal lov og praksis krever. Sjekk gjerne et antall artikler fra Jerusalem Center for Public Affairs. En ganske ny artikkel heter "International Law and the Fighting in Gaza."
    3) Å sammenligne antall døde og skadede er virkningsfullt som et følelesmessig argument, men sier lite om de bakenforliggende forholdene. Det sier absolutt ingenting om hvem som har rett i denne konflikten. Og igjen må jeg si at din kunnskap på området virker å være ensidig og derfor overfladisk. Internasjonal lov og praksis, som du gjerne henviser til, legger fullt ansvar på den parten som bruker sivile som skjold for eventuelle skader som påføres disse. Med andre ord, er Hamas, som lagrer, produserer, og skyter ut sine raketter fra skoler, bolighus, og moskeer, ansvarlig for sivile araberes død. Dessuten, det at ikke flere enn 4 israelere er drept siste uken er ikke Hamas' fortjeneste. Deres mål er sivile israelere og å drepe så mange som mulig av dem - i sterk kontrast til Israel.
    Mali, om målet er å kjempe for rettferdighet, så befinner du deg på tynn is om du stiller deg på Hamas' side. Vennlig hilsen, Roar

    SvarSlett
  2. Hei Mali!
    Jeg visste ikke at du hadde en blogg før jeg så at SV-profilen på facebook hadde skrevet om det. Også har du i tillegg lenke til bloggen min:)

    Du har kjempefine innlegg, du må jo reklamere litt mer for bloggen din!
    På onsdag har vi markering/fakkeltog for de rammede i Gaza her i Narvik:)
    Klem fra Marita

    SvarSlett
  3. Hei Mali,

    noen tanker om boikott.

    Økonomisk boikott kan være effektiv, men... hvem får prislappen, kapitalister (som kan flytte pengen sin til hvor som helst...) eller arbeidere?

    Akademisk og kulturel boikott... Før 1989, hhv 1991 hadde jeg en del kontakt til opposisjonelle grupper og enkelpersoner i forskjellige land i Øst-europa og Kina. Vis diskuterte ofte boikottspørsmål. Kameratene, kritiske forskere og kulturarbeidere følte at de var avhengig av internasjonale kontakter, for å få informasjoner, fremme diskusjoner og delvis også som beskyttelse mot overgrep. Jeg antar at dette gjelder også for kamerater i Israel. De fleste var den gang i hvert fall imot boikott. Hva synes du om dette.

    Med skepsis, men også sympati

    Gernot

    SvarSlett
  4. @Roar: "2) Det er veldig lett å kaste ut påstander om brudd på internasjonal lov fra Israels side, men faktum er at Israel i mange tilfeller, spesielt som et resultat av en meget aktiv inngripen av Israels Høyesterett i hva som tillates i krigføringen, holder en høyere standard enn det internasjonal lov og praksis krever."

    Hva i all verden skal det bety? "I mange tilfeller ... en høyere standard"? Betyr det at drapsmenn, for eksempel, utfører moralsk akseptable handlinger hvis de "i mange tilfeller" holder en høyere standard enn det loven krever, for eksempel ved å hjelpe gamle damer over veien?

    Det aktuelle spørsmålet er ikke om Israel i mange tilfeller følger folkeretten, men om Israel i denne krigen har brutt folkeretten. Svaret kan avgis som ja eller nei.

    SvarSlett
  5. Hei.

    Jeg la merke til at du i NRK-programmet kalte det som nå skjer i Gaza den verste massakren vi har sett på 60 år. Dette medfører selvfølgelig ikke riktighet. Situasjonen i Gaza er ingenting i forhold til mange konflikter de siste 60 årene.

    Et par eksempler: Darfur, Somalia, Kongo, Burma, Tsjetsjenia, Borgerkrigen i Colombia, Irak, Afghanistan, Sri Lanka, Nord Pakistan, Filippinene, Tyrkia-PKK.

    And the lists go on!

    Hvordan kan du påstå at dette er den verste massakren på 60 år når det er så langt fra sannheten?

    SvarSlett
  6. Til eirikbenham

    Det Mali har ment er jo det verste i Gaza på 60 år, ikke i hele verden.

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. Da bør hun vitterlig ikke si at det er den verste massakren på 60 år. Skal man bruke såpass sterke påstander trenger det presisering.

    SvarSlett
  9. Hei Eirik!
    Nå var det konflikten mellom Israel og Palestina som var tema, og grunnen til at jeg sier 60 år er jo nettopp at det er 60 år siden staten Israel ble opprettet, og dermed er 60 år maksgrensa for hvor lenge Israel som stat har kunnet begå overgrep og massakre mot palestinerne. (Her ser jeg bort i fra sionistiske terrororganisasjoners systematiske terror både mot palestinsk befolkning og britiske mandatstyrker før 1948)
    I slike debatter er det begrensa med tid man har til rådighet og derfor må en del ting forbli usagt. Hadde jeg ment de verste massakre i verden ville jeg presisert det, ettersom det unaturlige ville vært å trekke inn resten av verden i denne sammenhengen. Men jeg beklager allikevel om noe framsto som uklart.

    Jeg har selv bodd i Colombia, har jobba en del med konflikten i Kongo, har mange venner fra Somalia og Afghanistan, og er absolutt klar over at det finner sted overgrep og massakre mange andre steder enn i Palestina. Og jeg er selvfølgelig enig med deg i at det er viktig at ikke andre konflikter blir glemt.

    Takk for at du leser og kommenterer bloggen min.

    SvarSlett
  10. Jo, men da er vi enige da. :) Jeg stusset bare på formuleringen, men slikt skjer. Skal ikke legge meg mer opp i det.

    Forresten hyggelig at du svarer. Har alltid hatt et negativt syn til Sosialistisk Ungdom og dens støttespillere. Du rystet litt ved stereotypen min og det synes jeg var positivt. Stå på. :D

    SvarSlett