fredag 9. januar 2009

Humor til å brekke seg av


Denne uka har Radioresepsjonen på P3 måttet tåle mye pepper for å mobbe Mira Craig. Og med god grunn. Men kritikken burde handle om mye mer enn at de er ufine med Mira.

- Det er ikke sånn at Mira Craig ikke hadde hatt godt av en anorexi-bulimi-kur, for å gjøre seg helt optimalt fysisk, uttalte programleder Tore Sagen i gårsdagens sending.

For en dust. Over halvparten av alle unge jenter i Norge syns de er for tjukke. Anorexia er den vanligste dødsårsaken blant unge jenter her til lands. Jeg skjønner at Radioresepsjonen som vanlig prøver å være morsomme. Men her lykkes de virkelig dårlig. Det er ikke det at jeg er i mot å tulle med tunge og vanskelige tema, noen ganger er det til og med befriende. Men at en tulling som ikke vet hva han skal fylle taletida si på radio med oppfordrer til litt mer anorexia og bulimi, er over grensa for hva som er morsomt.

I likhet med det jeg tror at er et flertall av jenter på min alder, så kjenner jeg jenter som står meg nært som har fått sin dose "anorexi-bulimi-kur". Det gjorde dem ikke noe godt.

5 kommentarer:

  1. Herregud, er det mulig? Dette er bare stygt og ekstremt lite gjennomtenkt.

    SvarSlett
  2. Jeg skjønner krtikken, men jeg mener det er helt klart at radiorespesjonen ikke mente dette alvorlig i det hele tatt. Jeg hørte selv på sendinga og når de sier; " jeg vil anbefale mira en bulimi anorexia kur" rett etter de hadde kommentert kritikken på at de hadde kalt mira "lubben" understreker dette at det overhodet ikke var et budskap, men et sarkastisk svar til oppblåsinga av kritikken de først hadde fått

    Du sier du er for å tulle med seriøse temaer, hvorfor kan man ikke tulle med dette? Er dette det store unntaket? radiorespesjonen tuller med alt og alle, og det på intelligent og nettopp befriende måte.

    Hvis man virkelg tror dette var et innspill i debatten om spiseforstyrrelser (som selvfølgelig er ekstremt alvorlig) mener jeg man hårsårt misforstår sarkasmen som klart ligger til grunn.,

    Istedet for å angripe et jævelig morsomt radioprogram når det gjelder problemet rundt selvbilde og spiseforstyrrelser, syns jeg heller man skal angripe de som faktisk skaper spiseforstyrrelser, som feks retusjert reklame


    hilsen
    julie

    SvarSlett
  3. Hei Julie!

    Helt enig i at retusjert reklame er viktig å angripe, var ute med dette og en del andre krav mot reklame- og skjønnhetsindustrien to ganger i høst: http://www.su.no/Artikler/3891.html og http://www.su.no/Artikler/3826.html

    Når jeg synes at denne vitsinga blir upassende på Radioresepsjonen så er det fordi sarkastiske bemerkninger ofte blir oppfatta veldig annerledes av de som faktisk sliter med dette, enn av de som har den samme avstanden til temaet som gutta i Radioresepsjonen. Jeg har opplevd mange ganger at sarkasme er morsomt, helt til noen treffer på et sted hvor jeg føler meg usikker. Latteren blir ofte sittende fast i halsen i det jeg begynner å spørre meg selv om de bare later som at de tuller. Om du sliter med spiseforstyrrelser er det fort gjort å mistenke folk for å mene alvor bak den sarkastiske tonen. Og i tillegg så føler du deg dust som ikke klarer å le, når alle andre gjør det...

    Vitsing med alvorlige tema er mye mer befriende når de som vitser selv har nærhet til det som er alvorlig.

    SvarSlett
  4. nei, er det mulig? om dem mente aldri så lite med det, er det bare dårlig gjort og unødvendig. skjønner det ikke - mira er jo så ufattelig vakker og talented!

    SvarSlett
  5. hey how.

    jeg er en jente med spiseforstyrrelser, og jeg holder faktisk akkurat på å skrive et innlegg om hvor viktig det er å beholde humoren sin,selv om man har en sf. Jeg har heldigvis såpass selvironi at jeg tåler sånt selv, men husk at det også finnes folk der ute som er følsom for nettopp dette ;)

    for min del :

    *bulimia, twice the tast* hehe

    btw: enig, mira er nydelig, og tøff som står fram med den kroppen hun har! skulle hatt flere som henne gitt!

    SvarSlett