lørdag 3. januar 2009

Barndomsnostalgi


I helga leste jeg i avisa at Finanskrisa også har nådd Hamar, og min barndoms eventyrplass, HaPå-fabrikken!

Jeg husker hvordan lukta av vanilje, sjokolade og karamell steg ut av fabrikkpipene der nede ved Mjøsstranda og ble båret med vinden over til Hamar Vest, eller Hamar-værst som bydelen min heter på folkemunne, og gjorde oss alle våte i munnen. På fabrikken lagdes mye snadder, og gjevest var HaPåen. For de av dere som ikke allerede vet det, så står HaPå for HamarPålegg, og det brune karamellpålegget har blitt lagd på Hamar siden rett etter krigen.

Men nå er det altså slutt. Med nedgangstidene og den internasjonale finanskrisa må også HaPå-fabrikken, nå eid av Nestle, kaste inn årene. Skjønt, MÅ... Jeg tviler på at Nestle er døden nær, og jeg tviler også på at det er det norske markedet for HaPå og vanilje som først bryter sammen. Men Nestle syns hvertfall ikke arbeidsplassene på Hamar er noe å spare på.

Og det er fabrikkeierne som bestemmer. Enn så lenge. Men nyheter som denne gir meg ekstra krefter for å gyve løs på et nytt år, i kamp for sosialisme og økonomisk demokrati!

2 kommentarer:

  1. Hvordan kan vi stanse slike nedlegginger? Bra dere står på mot finanskrisa!

    SvarSlett
  2. Har ikke fått med meg at du har begynt å blogge som SU-leder, Mali. Stå på! :)

    SvarSlett