torsdag 28. januar 2010

Lappen bare for pappagutter?


I går skrev Aftenposten om at folk fort må betale opp til 50.000kr for å få tatt førerkortet, og at mye av årsaken er kjøreskoler som ikke opplyser godt nok om egne priser, som utnytter ungdoms usikkerhet og som gjør det vanskelig for de som vil ta lappen å velge det billigste alternativet.

50.000kr er vannvittig mye penger. Både for meg, for alle skoleungdommer, og for veldig mange foreldre. Når prisen på førerkortet har blitt så høy betyr det at mange ungdommer ikke får muligheten til å ta lappen i det hele tatt. Det kan igjen holde mange utafor arbeidslivet fordi de ikke får en kompetanse som ofte kan være forskjellen på å få en jobb og ikke få en jobb.

Det betyr både at vi må se på hvilke muligheter som finnes for å få lagt noe av kjøreopplæringa inn i skolen, sånn at det blir overkommelig for flere å ta lappen. Dessverre er ikke det gjort i en håndvending. I tillegg betyr det at vi må gjøre det vanskeligere for kjøreskolene å utnytte ungdoms usikkerhet og drive prisene på kjøreopplæringa opp.

Selvfølgelig er det nødvendig med skikkelig opplæring når man skal lære å kjøre bil. Og selvfølgelig koster det penger. Men når kjørelærere tar 50.000 pr elev og ikke en gang klarer å holde oversikt over og informere elevene om hvor store utgiftene blir fordi de har 500 elever, så sier det seg selv at noen tjener vannvittig mye penger på å overprise kjøreopplæringa. Dessverre er det sånn at det finnes mange useriøse kjøreskoler, som suger til seg langt mer penger enn det det faktisk koster å lære oss å kjøre bil.

Derfor oppfordrer jeg SUere og andre til å sende en mail til SU på post@su.no dersom dere kommer borti skikkelig useriøse kjøreskoler. Det kan være kjøreskoler som tar langt mer betalt enn de i utgangspunktet sa de ville gjøre, det kan være kjøreskoler som pålegger elevene langt flere kjøretimer enn de strengt tatt trenger, eller motsatt lar elever kjøre opp før de er klare sånn at man må gjøre det flere ganger og dermed får enorme utgifter. Det kan også være kjørelærere som utsetter elever for seksuell trakassering.

Send en mail med en grundig begrunnelse for hvorfor du mener din kjøreskole opptrer useriøst og utnytter ungdoms usikkerhet, og så sjekker vi det opp. De som virkelig fortjener det blir hengt ut på SU-gruppa på Facebook, slik at ikke andre ungdommer trenger å gå i samme felle, og slik at useriøse aktører faktisk må skjerpe seg.

7 kommentarer:

  1. Fantastisk, dette har eg tenkt på sjølv! Ein anna konsekvens av dyrt førarkort er at ein ikkje har råd til ein god og sikker bil, og difor ender opp med eit billig, slitt og usikkert alternativ.

    SvarSlett
  2. Enig med både Mali og Aasmund. En greie jeg opplevde med mine kjøretimer som kosta 500 kroner for 45 minutter var at kjørelæreren halte ut tida, slik at jeg fikk kjørt minst mulig i løpet av timen og måtte å ha flere timer.

    SvarSlett
  3. Det er overhodet ingen menneskerettighet å inneha førerkort, selv om SU insinuerer at det er det. Videre: Dersom man bruker bortimot 50.000,- på føreropplæring, bør man muligens ta et skritt tilbake og vurdere om man i det hele tatt er skikket til å kjøre bil på offentlig vei.

    Timeprisen hos kjøreskolene er stort sett lik, særlig i konkurranseutsatte områder (mange kjøreskoler). Man vet sannsynligvis på forhånd hva det i gjennomsnitt koster å ta førerkort, og hvis man da ikke skjønner hvor det bærer etter en viss tid med mange utlegg til kjøreskolen, ja da bør man heller vurdere månedskort på bussen.

    SvarSlett
  4. Jeg kan begynne med å si at jeg er kjørelærer selv.

    Ett gjennomsnittsførerkort koster ca. 30.000 kr, og ikke 50.000, som du prøver å gi inntrykk av. De elevene som bruker såpass mye som 50.000 kr, får tidlig beskjed om at dette kan bli dyrt. I tillegg er det som regel ikke en gjennomsnittlig 18-åring som bruker opp mot 50.000 kr. Dette er ofte utenlandske elever, som har MINIMALT med erfaring fra trafikk.

    I innlegget ditt skriver du at det er dårlig at kjørelærere ikke har kontroll og kan gi beskjed til elevene sine. De fleste skoler bruker i dag ett system kalt NettAdmin, på dette systemet kan elevene til enhver tid gå inn for å se hvor mye penger de skylder. Hvis elevene er så lite interessert at de ikke gidder å gå inn her, hvorfor skal jeg bruke tid og energi på å fortelle dem hvor mye de skylder?

    Du gjør også ett stort poeng utav at kjørelærere utnytter elevenes usikkerhet. Elevene har ofte ett veldig urealistisk bilde av hvor de selv ligger, og vurderer seg generelt på ett altfor høyt nivå. Da er det vår oppgave å fortelle dem hvor landet ligger, slik at de kommer på det nivået de skal være på før de slippes ut i trafikken på egenhånd. Jeg er ikke sikker på deg, men jeg vil ihvertfall ikke støte på folk som har mindre kontroll enn de tror selv, da det er dette som ofte fører til ulykker. Men for alt i verden, la oss gjøre opplæringen 5.000 billigere, og samtidig fordoble dødsulykkene.

    En liten kommentar til Marita. Jeg tok min utdanning i Danmark, og da jeg begynte i Norge fikk jeg høre at elevene skal lære av sine feil, noe som betyr at man ikke hele tiden skal si hva elevene skal gjøre. Til å begynne med hadde jeg svært korte innledninger, slik at elevene skulle få kjøre mest mulig. Dette resulterte i at elevene gjorde mye feil og ofte brukte flere kjøretimer på ett emne enn det som de gjør nå, når jeg har en skikkelig innledning, hvor jeg forklarer reglene for emnet og hva jeg forventer av eleven. Det er jo også derfor mange kjøreskoler bare tilbyr dobbeltimer, da innledningen og avslutningen på timen ikke tar stort lenger tid enn på en enkeltime.

    SvarSlett
  5. Det er ingen menneskerettighet å ha lappen, nei. Men hvilken rolle spiller det? Det er ikke en sannhet med store modifikasjoner at det er en stor ulempe ikke å ha lappen når det gjelder muligheter for å få jobb. Som du sikkert vet er det ikke så lett å få lappen om en ikke har penger, og hvis en da ikke har penger til å få lappen så er en screwed.

    Rent samfunnsøkonomisk vil det ganske sannsynlig være tjenlig å gjøre det enklere for økonomisk svakerestilte å ta lappen, med tanke på sosialhjelpsugifter, psykiatriske tilfeller og rusmisbruk - det tror i hvert fall jeg.

    "De fleste skoler bruker i dag ett system kalt NettAdmin, på dette systemet kan elevene til enhver tid gå inn for å se hvor mye penger de skylder. Hvis elevene er så lite interessert at de ikke gidder å gå inn her, hvorfor skal jeg bruke tid og energi på å fortelle dem hvor mye de skylder?"

    Neimen, er det virkelig sant? Er ikke du som tjenesteyter ansvarlig for å gi dine kunder informasjon om hva de skylder? Høres ufattelig umoralsk og skrupuløst ut spør du meg. Det systemet du snakker om jeg forresten ikke hørt noen snakke om, eller noen kommentere at de har hørt om. Høres korrupt ut.

    "Du gjør også ett stort poeng utav at kjørelærere utnytter elevenes usikkerhet. Elevene har ofte ett veldig urealistisk bilde av hvor de selv ligger, og vurderer seg generelt på ett altfor høyt nivå."

    Jeg har opplevd venner snakke om kjørelærere som sover i timen (bokstavelig talt!), kommer med vilkårlig frekke utsagn, og ellers oppfører seg totalt uakseptabelt. Jeg er fullstendig enig i at mange ungdommer har kunstig høy selvtillit (kanskje derfor de ikke gidder å ta høyere utdanning?), men det du snakker om her er ordentlig ansvarsfraskrivelse.

    SvarSlett
  6. Overskriften er noe av det mest grasale og latterlige jeg har lest noen gang. Å bruke ordet pappagutter som et skjellsord mot de som er barn av mennesker som har jobbet hardt hele livet for å tjene opp penger, nei sosialismen er for idioter.

    SvarSlett
  7. Sjøl hadde eg ein heilt grei og seriøs køyreskule. Ein tidlegare SU'ar og kamerat av meg (frå Sunnmøre) hadde ein køyrelærar som brukte timane til personlege ærend, og ba han til dømes stoppa utanfor kioskar for at køyrelæraren skulle få kjøpa avis eller kaffi eller noko anna. Køyrelæraren visste at eleven sin var feminist, og syns det var veldig artig å provosera ved å snakka som ein ekkel gris og mannssjåvinist om pene jenter dei såg når dei var ute og køyrde.

    Eg veit ikkje om kameraten min gidder å senda ein e-post, men eg kan da visa han dette innlegget i alle fall.

    Andreas: Eg bruker ikkje "pappagutar" som skjellsord mot dei som er barn av "mennesker som har jobbet hardt hele livet for å tjene opp penger", eg bruker det også om dei som er barn av menneske som har blitt kjemperike UTAN å jobba hardt heile livet. Og så er det ikkje nødvendigvis eit skjellsord, men det handlar om at ein klasse ungdommar har det betre enn andre utan å ha gjort seg fortente til det på anna vis enn å bli fødd av dei rette foreldra.

    SvarSlett