torsdag 12. november 2009

Stopp taxivoldtektene!


Regner med mange har sett forsida på Dagbladet i dag, om voldtekter i Stavanger. Flere taxivoldtekter har fått Politiet til å gå ut og fraråde kvinner mot å ta taxi alene.

Dette er svært alvorlig, og jeg syns det er bra at media setter fokus på kvinners sikkerhet. Men å lese om at voldtekt forekommer løser ingen problemer i seg selv. Fokus er bra, dersom det bidrar til at man også får opp en diskusjon om hva som kan gjøres for at kvinner skal være trygge i julebordsesongen. At hver enkelt skal måtte ta ansvar for å ikke kjøre taxi alene er ikke et tilfredsstillende tiltak.

Men selvfølgelig går det an å komme opp med bedre forslag! Jeg tar herved til orde for egen kvinnetaxi, der kvinner kan ringe et eget nummer for å bestille en kvinnelig sjåfør. Det gir oss trygghet og det er enkelt å gjennomføre.

Jeg tipper at kvinnetaxi fort vil bli ganske så populært, og dermed vil vi få behov for å utdanne flere kvinnelige taxisjåfører. Hvis det offentlige stiller opp med midler for at taxiselskapene får dekket opplæringsutgiftene ved kvinnelige sjåfører så blir det en ordning som også de fleste taxiselskaper bør bli fornøyde med.

Dette handler ikke om å mistenkeliggjøre mannlige taxisjåfører, men om å gi de kvinnene som av ulike grunner ikke føler seg trygge, en mulighet til å velge en kvinnelig sjåfør.

I tillegg hjelper det jo at Politiet gjør jobben sin, og får tatt de veldig få sjåførene som står bak voldtektene.

3 kommentarer:

  1. Kvite innfødte taxisjåfører voldtar heller ikke, det er de "nye landsmenn" som gjør det.

    Jeg vet jeg støter mange nå, men det er jo faktisk sant.

    SvarSlett
  2. Jeg vet ikke hvem som står bak voldtektene, men poenget mitt er uansett det samme. Det overveldende flertall av taxisjåfører, også taxisjåfører som er mer eller mindre nye i Norge, er flotte folk. Jeg har ingen negative erfaringer med taxisjåfører som ikke er "kvite innfødte", og jeg mener at vi ikke må la de få enkeltpersonene som nå står bak voldtektene føre til at vi trekker alle over en kam. Ei heller alle nye landsmenn.

    SvarSlett
  3. Jeg syns det hørtes ut som et kjempebra forslag du kom med her! Tok selv taxi alene i Oslo her om dagen, og jeg snakket i telefonen hele tiden, for han sjåføren sendte meg hele tiden ekle blikk i bakspeilet, prøvde å snakke med meg, og jeg følte meg ikke trygg i det hele tatt. Det høres kanskje ikke så ille ut, men det var ganske ekkelt! Håper de rette folkene hører etter, slik at forslaget ditt kan bli et faktum.

    SvarSlett