lørdag 14. november 2009

Rettferdighet for palestinerne!

SUerne Sana (med megafon), Souheila og Benjamin skriker ut mot urettferdighet
(bildet er lånt av NRK)

I dag har jeg vært på Palestinademo. Sammen med flere hundre andre Palestina-venner markerte jeg min motstand mot Israels apartheidmurer i Palestina, mot blokaden av Gaza og mot den vilkårlige fengslinga av palestinske aktivister.

Jeg holdt appell om Mohammad Othman, min gode kamerat som ble fengsla for snart to måneder sia etter et besøk i Norge, og som fortsatt sitter i israelsk fangenskap uten anklage, uten noen rettsikkerhet og som nå også har blitt fratatt retten til å treffe sin advokat. Israelerne holder han totalt isolert og i total uvisshet om hva han er mistenkt for, og hvor lenge de har tenkt til å holde han. De bryter hans rettigheter i følge internasjonal rett, de gir han ikke den minste rettsikkerhet, og de holder han fengsla for å forhindre at han skal kunne fortsette med sitt ikke-voldelige arbeid mot Israels okkupasjon og apartheid.

Jeg blir utrolig forbanna over at Israel hever seg over enhver form for internasjonal rettsorden, over menneskerettighetene og over enhver formaning fra det internasjonale samfunn om å respektere folkerett og grunnleggende menneskerettigheter. Er det en ting historia har vist oss, så er det at Israel forstår kun ett språk: Makt. For å komme urettferdigheten og ulovlighetene som Israel står bak til livs må vi gi dem gode grunner til å endre sin politikk. Derfor støtter jeg alle former for boikott fram til Israel begynner å følge folkeretten og avvikler okkupasjonen.

2 kommentarer:

  1. Hei der.

    Jeg er langt på vei enig med deg så lenge du holder deg saklig (med det mener jeg at jeg ikke helt klarer å følge deg når du ordlegger deg med uttrykk som "enhver form for internasjonal rettsorden" osv. Rakettene fra Gaza er ikke akkurat folkerettslig stuerene de heller, men nok om det)

    Det er to ting jeg vil si jeg reagerer langt sterkere på og det er bruken av ordet apartheid, somer er begrep avgrenset i sted og i tid til Sør Afrika og ikke minst viser til forskjelsbehandling av innbyggere i samme stat. Det begrepet kunne man med nød og neppe anvendt på situasjonen for Kristne arabere i Bethlehem som forfølges med vold av sine muslimske fettere, men detkan ike korrekt anvendes på skilet mellom Israelere i Israel og Palestina-arabere i de Palestinske selvstyreområdene. Her vil jeg gå så langt som til å si at du har misforstått eller er feilinformert.

    Og så til det poenget hvor jeg mener du virkelig bommer på skiva. At Israel er den parten i denne konflikten som kun forstår makt. Her kan jeg ike si annet enn at jeg føler det er stikk motsatt. Det er da vitterlig Palestinerne som først tyr til makt for så å få sine rakettangrep fra Gaza besvart med militære aksjoner fra Israel. Eller tar jeg feil? 8000 raketter inn i Israel over en 3 års periode besvart med 27 dagers krigføring i Januar 2009. Tallenes tale er vel da rimelig klare i retning av at Israel gjenom 3 år hadde blitt angrepet av en folkevalgt terrororganisasjon, i etterkant av at en årelang okkupasjon nettopp hadde blit opphevet.

    Hvor mange rakettangrep mot Sderot fant sted når Israel okkuperte Gaza? Hvor mange etterpå? Og hvor mange i etterkamp av Cast led aksjonen?

    Hvem er det som bare forstår poenget når det legges mlitær makt bak kravene?


    Jeg sier ikke med dette at jeg mener Israel har noen rett til å okkupere Gaza, tvert imot skulle jeg ønske Hamas kunne konsentrere seg mere om å utvikle Gaza og benytte seg av det potensialet som er der. Rafh er kanskje ikke noen gullgruve for øyeblikket, men de tidligere Israelske bosetningene var frodige landbruksområder når bosetterne drev dem. Jeg tror ike araberne er noe mindre flinke til å drive jordbruk om de bare fokuserer på å brødfø sin egen befolkning i stedet for å utføre håpløse og nytteløse småangrep som dessvere har evnen til å ta uskyldige, sivile liv i Sderot, men ike på noen måte har mulighet til å endre på den ikke-så-pågående fredsprosessen.

    SvarSlett
  2. Øyvind:

    Et par kommentarer..

    saklighet
    du reagerer på ordbruken "en hver form for internasjonal rettsorden." Mener du dette er feil? Israel har brutt ALLE (jeg mener ikke mange, men alle) FN-resoulusjoner vedtatt om Israel og de okkuperte områdene. Israel bryter hver dag (ja, hver dag) genevekonvensjonen og erklæringen om menneskerettighetene, konvensjonen om politiske og sosiale rettigheter, barnekonvensjonen mm. De har ikke brydd seg om uttalelsen til den internasjonale domstolen i Haag (verdens høyeste rettsorgan). Spørsmålet blir da:

    Hva slags rettsorden er det du mener Israel ikke hever seg over?

    Apartheid
    Du mener Mali er feilinformert ved å bruke ordet "apartheid" om Israels politikk. FNs spesialrapportør for menneskerettigheter i de okkuperte områdene, John Dugard (folkerettsprofessor fra Sør-Afrika) mener det samme. Desmond Tutu har sagt det samme. Er de også "feilinformerte"?

    Du skriver også:
    "Det er da vitterlig Palestinerne som først tyr til makt for så å få sine rakettangrep fra Gaza besvart med militære aksjoner fra Israel"

    HALLO?! Gaza har vært okkupert av Israel siden 1967. Når var det rakettene startet igjen? (rakettene har forøvrig drept under 20 personer gjennom historien. Under angrepene i des-januar drepte Israel over 1300 palestinere.

    Og du mener palestinerne bør "benytte seg av potensialet som er der (i gaza)" i stedet for å kjempe mot okkupasjonen. Det er jo ikke noe potensiale der lenger etter at Israel har bombet alt næringsliv og industri, nekter palestinerne å fiske samt hindrer så og si all import/eksport. Det er massiv mangel på bensin, batterier, papir, blekk, sement, glass, medisiner, bygningsmateriale osv til tross for at tusenvis av tonn (ja, flere tusen) med slike ting står på grensa til Gaza, men Israel nekter å slippe det inn.

    Historien vil dømme den israelske okkupasjonens ledere og medløpere hardt.

    SvarSlett