onsdag 1. april 2009

Mannebanker Mira


(bildet er lånt fra Dagbladet)

Tida er inne for et nytt Mira Craig-innlegg på bloggen. Men denne gangen er det ikke for å ta dama i forsvar.

Jeg er fan av tøffe jenter som vet hvor skapet skal stå, som setter sine egne grenser, som ikke bryr seg så mye om hva andre måtte tenke om dem, og som er forbilder for jenter ved at de bryter med en del av kjønnsrollemønsteret. På sitt beste er kanskje Mira Craig ei sånn jente.

Men å skryte av å bruke vold mot menn, det er helt på viddene. Det er ikke sånn at det er greit med vold i forhold, bare det er jenta som står for den.

Vold mot kvinner er fortsatt et enormt samfunnsproblem i Norge. Da er det litt dumt at Mira bidrar til å flytte fokuset over på den (heldigvis!) mye mindre andelen menn som blir utsatt for det. Men verre er det at en del kan utnytte hennes voldsbruk til å angripe viktige tiltak for å gi jenter sikkerhet fra vold, som for eksempel SUs feministiske sjølforsvarskurs. "Dere gjør menn til voldsofre", har jeg hørt enkeltstemmer si, når SU lærer jenter hvordan de kan komme seg ut av en overgrepssituasjon.

Bare så det er helt klart: Nei, det er ikke det vi gjør.

Først og fremst lærer vi jenter at de er verdt å beskytte. Sjøltillitskurs er det aller viktigste vi kan tilby jenter som lever i en usikker hverdag. For den som går med heva hode er mindre utsatt. Og så lærer vi jenter å sette klare grenser. Det er ikke greit at noen krysser grensene for hva jeg syns er ok. Uansett om han er kjæresten min, kompisen min, eller en tilfeldig fyr på byen. Å sette sine egne grenser, og tørre å si i fra når du opplever trakassering er viktig for å ha styringa i eget liv.

Og helt til sist så lærer SU, gjennom våre feministiske sjølforsvarskurs, jenter å forsvare seg sjøl, sånn at man kan komme seg ut av en overgrepssituasjon. Og vi lærer dem å skrike: -Nei, nei! Ikke tro at du kommer noen vei med vold mot meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar