torsdag 25. februar 2010

Når ble voldtekt jenters ansvar?


FrPs håpløse utspill vil ingen ende ta. Denne uka har sosialbyråden i Oslo, Sylvi Listhaug, vært ute og vist sin totale handlingslammelse og inkompetanse.

Tirsdag hadde hun et oppslag i VG der hun forteller at hun er redd for å gå ute i Oslo om kvelden, på grunn av faren for å bli voldtatt. Listhaug er garantert ikke den eneste som opplever en slik frykt, og dette er et alvorlig problem som må tas på alvor. Men det gjør ikke FrP. Listhaugs forslag til å lette situasjonen handler nemlig ikke om å gjøre det tryggere for kvinner i Oslo, nei tvert i mot:

Hun mener at det hun som politiker kan gjøre er å henge opp plakater av tidligere voldtektsmenn på gatehjørner rundt i byen, slik at kvinner skal vite hvem de bør passe seg for!
Snakk om idiot-tiltak! En ting er at det bryter med rettsstatsprinsippene at folk som har sonet sin dom skal henges ut i offentlig gapestokk. Det er alvorlig, men faktisk ikke det som provoserer meg mest her. Verre er det at Listhaug legger ansvaret for å passe seg, over på kvinnene: Heretter kan vi til enhver tid få gå og granske mennene vi møter på gata, på diskotek eller på kjøpesenteret og spørre oss om ikke han ligner litt på mannen på plakaten? Det er å utsette kvinner for en ekstrabelastning som vi bør få slippe. Jeg har ikke lyst til å møte alle menn som er uheldige nok til å ligne på en tilfeldig voldteksmann, med frykt.

Men det aller verste er at Listhaug tydeligvis ikke har tenkt på hvordan det vil oppleves for kvinner som faktisk har blitt voldtatt, å på hvert et gatehjørne bli mint på voldtekten gjennom plakater med bilder av voldtekstmenn på. Dette er et fryktelig korttenkt utspill, og viser Listhaugs uskikkethet til å være sosialbyråd i Oslo.

Som SU-leder har jeg jobba mye med å få nattavganger på T-bane, trikk og buss, vi har reist krav om nattbusser som stopper også utenfor vanlige holdeplasser for at vi skal få kortest mulig veg å gå hjem, vi krever bedre gatebelysning, beskjæring av busker og mer fokus på kvinners trygghet inn i byplanlegginga. Vi har fått gjennomslag for voldtektsmottak i alle fylker og oppbygging av en egen voldtektsenhet i politiet, og ser endelig at oppklaringsprosenten for voldtekt stiger. Og regjeringa utdanner mer politi enn noensinne tidligere. Dette er politiske vedtak som bedrer kvinners trygghet.

I tillegg er vi i SU opptatt av å bygge jenters selvtillit. På feministisk selvforsvarskurs som vi tilbyr jenter over hele landet lærer jenter å rope så høyt stemmene våre kan bære, vi lærer å rette ryggen og gå med hevet hodet gjennom parker, vi lærer å sette grenser på fest og vi lærer selvforsvarsteknikker for å komme oss ut av overgrepssituasjoner. Og vi lærer om søsterskap og diskuterer hvordan jenter sammen kan skape trygge fellesskap. Ikke fordi det er jenters ansvar å unngå voldtekter, men fordi vi som feminister har et felles ansvar for å gi jenter muligheten til å føle seg trygg og fri.

Svaret på voldtekt kan aldri være at kvinner skal la være å gå ut, eller at vi skal få beskjed om hvilke menn vi skal passe oss spesielt for. Jenters frihet er for viktig til at FrP bør få styre i byene våre.

27 kommentarer:

  1. Listhaug legger ikke ansvaret over på jentene. Det er bare du som tolker det helt feil.

    Om du ser på f.eks. overfallsvoldtekter ser du at det er 100% av dem som blir begått av ikke-vestlige innvandrere. Ikke 50%. Ikke 20%. 100%.

    Disse vet vi er reddere for å miste ansikt enn å komme i fengsel.

    Meningen er altså IKKE at jentene som pugge ansikter - men å skremme gutta vekk fra disse handlingene.

    Når det gjelder rettssikkerheten ved å bli hengt ut : Det hender da at politiet går ut i media med bilde og navn på ettersøkte. Det kommer i tillegg til straff.

    Så det du kritiserer skjer i dag med SV i regjering.

    SvarSlett
  2. Det der er helt feil Håkon, ikke-vestlige invandrere står ikke for 100% av voldtektssaker, og det burde ethvert menneske med vettet i behold forstå.

    Ellers er jeg helt enig med blogger, godt lys på en svært vrien sak!

    SvarSlett
  3. Martin :
    Skriver jeg at det er 100% av voldtektssaker ?
    Nei. Jeg skriver overfallsvoldtekter.

    Så krydrer du det hele med å ha vettet i behold.
    Takk det samme til deg.

    SvarSlett
  4. Nå må Mali Steiro Tronsmoen begynne å våkne opp og se verden som den er stakkars. Flertallet av overfallsvoldtekter er begått av innvandrere. Dette har naturligvis ikke SU og SV nevnt med et ord. FY FY skal ikke være rasister her. Så når kvinnene lister seg rundt hjørnene og ser etter lyse skimpt av fulle etniske nordmenn(for etniske nordmenn er jo såååååååååå store svin i følge SU) med hånda tilgriset med Kebab eller burger eller hva de nå har etter en ny fyllkveld på byn, så overser de totalt den gruppen som utgjør den største faren i nattemørket. Det hjelper heller ikke at straffenivået i Norge for voldtekt er rekordlavt i verdenssammenheng(noe merkelig nok SV og SU ikke omtaler) og naturligvis at en del jenter kler seg som horer på byn. Unnskyld meg altså men når kvinner går med skjørt som er klistret godt over knærne midt på vintern.... Helt til slutt, angående feministisk selvforsvar, så er min erfaring at unge norske jenter i dag har et lydnivå som bryter de fleste skalaer, så bekymre dere ikke over det.

    SvarSlett
  5. Håkon: Hvor har du de tallene fra? Hvis det stemmer, er det veldig interessant. Kilde, takk.

    SvarSlett
  6. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=561939
    http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1431948.ece
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3028203.ece
    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6944861

    Det er bare å Google det ;)

    Hva er det du finner så spesiellt interessant med det ?

    SvarSlett
  7. Håkon

    Den undersøkelsen du viser til dekker et politidistrikt, Oslo. Den er ikke representativ for hele landet slik du hevder.

    terjeb

    Det der er usmakelig og usaklig. Påkledning skal ikke ha noe å si.

    SvarSlett
  8. Hva har den kulturelle bakgrunnen til de som gjør overfallsvoldtekter med denne saken å gjøre?

    Steiro peker til at FrP vil henge opp plakater med bilde av dømte voltektsforbrytere, en gruppe mennesker som er forholdsvis mangfoldig både når det kommer til kulturell bakgrunn og hudfarge.

    Diskusjonen ovenfor ser jeg derfor som særdeles upassende her. Skaff dere et annet fora for det.

    De skumle, slemme og terroriserende innvandrerne blir nevnt overalt de, uansett hva saken handler om. DET skremmer meg nesten (bare nesten) mer enn risikoen for å bli voldtatt på gata.

    Bra artikkel, Mali! Anse meg herved som fast leser.

    SvarSlett
  9. Kjetil :
    Vet du om noen overfallsvoldtekter utenfor Oslo ?
    Dessuten - saken her gjelder Listhaugs uttalselser og gjelder Oslo som området.
    Derfor er det jeg sier riktig. 100% av overfallsvoldtektene som er relevante i diskusjonen skjer av ikke-vestlige innvandere.

    Jeg tror at de er mer redd for å miste ansikt enn å sitte i fengsel.

    Desuten er det helt kvalmende at du er mer opptatt av å prøve å finne feil i det jeg sier enn å prøve å innse problemet, være med å diskutere løsninger.
    Prøv å sett deg inn i situasjonen til de misshandlede og voldtatte kvinnene før du neste gang glatt overser dem.

    Du har rett i at et samfunn skal bekledning ikke ha noe å si. Men - før vi kommer så langt må man ha frihet til å kle seg slik man vil.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3536105.ece

    Når vi vet at det er menn som bestemmer hvordan koner og barn skal gå kledd - hvorfor i all verden vil dere forsvare menns rettigheter til å trakasere sin familie ?


    Anette :
    Saken er at kulturforskjeller gjør at man opplever straff forskjellig. Det å miste ansikt vet vi er mye værre for noen ikke-etniske nordmenn enn det er for etiske nordmenn.
    Å bli hengt ut til spott og spe er det værste som kan skje for seg og sin familie.
    Når man kombinerer dette med 100% statistikken ser man et tiltak som vil virke.
    Så får man vurdere om man vil ha noe som virker eller beskytte kriminelle.

    At du ikke vil snakke om det er greit det.
    Andre er opptatt av de voldtatte jentene og annen kriminalitet og vil ha et lovlydig samfunn.
    Da må vi tåle debatt er det mange som mener.
    At du ikke mener det er din sak. Og da bør du kanskje heller ikke være her å debattere.

    - Håkon

    SvarSlett
  10. terjeb: Det der er helt på grensa for hva jeg aksepterer på min blogg. Du har åpenbart ikke fatta noe av det jeg skriver, når du sjøl ansvarliggjør jenter som går med korte skjørt. Det er aldri ei jentes skyld at en mann begår et overgrep, det er ene og alene overgriperens ansvar.

    SvarSlett
  11. Håkon: Det hadde vært fint om du begynte å lese innleggene mine før du kommenterer. Du skriver blant annet:

    "Desuten er det helt kvalmende at du er mer opptatt av å prøve å finne feil i det jeg sier enn å prøve å innse problemet, være med å diskutere løsninger.
    Prøv å sett deg inn i situasjonen til de misshandlede og voldtatte kvinnene før du neste gang glatt overser dem."

    Dette er jo en presis kritikk av det du selv driver med.

    Du bryr deg tydeligvis ikke om at Listahugs tiltak først og fremst rammer jenter som sjøl har blitt voldtatt, fordi de på alle gatehjørner skal minnes på voldtekten.

    Og så er det jo kvalmende å se hvordan du prøver å bruke denne debatten til å stigmatisere innvandrere mest mulig, i stedet for å faktisk diskutere tiltak som kan redusere antall voldtekter. Det at du "tror" at menn som begår overfallsvoldtekter er redd for offentlig gapestokk kan da aldri bli et argument mot å sette opp gatelys, nattbusser osv. Dessuten har du ingen dekning for at det du hevder er rett. Det stemmer at av anmeldte overfallsvoldtekter i Oslo de siste åra så står ikke-vestlige menn bak. Man vet også at det er forholdsvis få menn som står bak ganske mange voldtekter. Utover det er det ikke gjort undersøkelser av disse mennene for å slå fast om de har noen felles kulturbakgrunn, om de har andre familiemedlemmer i Norge eller lignende.

    Jeg er ikke interessert i at min blogg skal bli en arena for å spre stigmatiserende eller rasistiske holdninger og håper det er noe dere lesere vil forholde dere til.

    SvarSlett
  12. Dette er jo en presis kritikk av det du selv driver med.

    Hvordan da? At jeg ser litt mer på Listhaugs forslag enn deg ?
    Det er en veldig stor forskjell her : Jentene har ikke bedt om å bli overfallt og voldtatt. De er uskyldige.
    De som voldtar tar seg til rette og skjedner andre.
    Jeg kan ikke se at jeg driver med det samme når jeg ønsker å ta tak i kriminelle overfallsvoldtektsmenn som ved å vise sympati med uskyldige ofre.
    Hvordan du får til at jeg driver med det må du nesten forklare meg.

    Du hopper på en ung og barnslig måte til konklusjoner om hva jeg bryr meg om og hva jeg ikke bryr meg om.
    Det er lov å spørre hva jeg mener, Mali, før du kommer med usanne påstander.

    Det at jeg ser litt nærmere på Listhaugs forslag betyr ikke at jeg ikke har flere tanker i hodet på en gang og vurderer ting opp mot hverandre.

    Min prioritet om jeg satt ved makten ville vært å få ned antall voldtekter slik at problemet med at jenter kan treffe sin overgriper eller se bilder av han vil bli minst mulig.
    Og det syns jeg er interessant : Hvordan skal vi få bukt med problemet ?
    Det er en sak ingen av de som har skrevet her er noe som helst opptatt av.
    Derimot å stemple meg og gi meg meninger er de veldig opptatt av.

    Hvilke forslag har du for å få ned antall voldtekter, Mali ?

    Det jeg egentlig interesserte meg for i temaet ditt, Mali, er ikke 100% tallet. Jeg tok det med for å vise at det er grupper som er redd for å miste ansikt og at de gruppene på noen statistikker er høyt representert.
    Det jeg irriterte meg over er at du tolker Listhaug slik at hun gir jentene ansvaret for voldtektene.

    Jeg stigmatiserer ikke innvandrere.
    Om det er stigmatiserende å bruke offentlig statistikk er vi LANGT ute å kjører!
    Det jeg sier er like stigmatiserende som å si at ingen av de som blir tatt i fyllekjøring er troende muslimer.
    Eller at alle som blir tatt for hjemmebrenning er ikke-muslimer.
    Det er fakta. Ikke stigmatiserende. Det er slik. Vi må tørre å se virkeligheten.

    Jeg skjønner at din blog ikke skal være arena for rasisme og stigmatisering.
    Men - jeg håper den kan være arena for dokumenterbar fakta, selv om man ikke alltid liker fakta.

    SvarSlett
  13. Ok Mali, både jeg og Håkon har grunnlag i det vi sier men du vil ikke innse realitetene. Selvfølgelig er det ikke damas ansvar at hun blir voldtatt, men nå er det en gang slik at vi lever i et samfunn hvor det er noen menn i innvandrermiljøer som ser lettkledde jenter som fritt villt. Hos mange muslimer blir slike jenter sett på som æreløse og dermed "søppel".

    For en tid tilbake satt jeg på en muslimsk taxisjåfør i Trondheim. Jeg komenterte en dame som mildt sagt var lettkledd en vinterkveld på byen. Jeg sa: "Det der må da være fryktelig kaldt" Taxisjåføren var tydelig provosert og sa rett ut at den dama ber om bråk. Han ristet på hodet og bannet på arabisk. Selvfølgelig skal jenter få kle seg som de vil, jeg påpeker rett og slett at det noen gang kan være en medvirkende årsak til at noen potensielle voldteksmenn kryseer en grense de ikke skal krysse. Når det gjelder feministisk selvforsvar så er det vel og bra å skrike fra seg men det kan også føre til grov vold eller til og med drap fra overgripers side. Å sette i gang tiltak som forebygger voldtekt er veien å gå. Det er SU her som er de store rasistene. Med forslag om at det bare skal ansettes kvinnelige taxisjåfører fremover i blant annet Stavanger. Snakk om å stigmatisere alle menn.

    SvarSlett
  14. Dette har ikke noe med topicen å gjøre men i 1998-2000 var jeg faktisk medlem av SU. Dumme meg. Men er lett å bli etterpåklok. Møtene gikk stort sett ut på å sette fokus på hvor store svin menn er, motstand mot gasskraftverk(eneste seriøse saken jeg følte jeg kunne kjempe for) samt ikke minst storaksjon for å støtte FARC geriljaen. Dette var dråpen som fikk meg til å mlde meg ut av SU. Vi Støttet altså en terrororganisasjon som har kidnappet og torturert mange uskyldige mennesker samt står for betydelig av doptrafikken i Columbia. Grunnlaget for SU å støtte dette var at det var en opprørsorganisasjon som kjempet mot en regjerng som var støttet av USA. I ettertid ser jeg klart at FARC ikke er mye bedre en Taliban. Altså rett og slett en terrororganisasjon. Grunnen til at jeg legger dette fram er at SU har en tendens til å bli blendet av sin ideologi og dermed ikke klarer å ta skikkelig tak i problemstillinger som oppstår underveis. Jeg er ingen FRPER i dag hvis det er det dere tror. jeg regner meg som realist og stemte på SP i siste valg.

    SvarSlett
  15. Håkon

    Tror du at alle overfallsvoldtekter skjer i Oslo?

    I forhold til dette med å henge ut så er dette ikke noe godt tiltak. Man får ikke et godt samfunn basert på frykt. Det er mye viktigere med holdningsendrende arbeid. At vi dyrker økt toleranse og forståelse. Bare slik kan vi stoppe slike handlinger.

    Om du tror at det bar er inndvandrere som trakaserer kvinner på byen tar du også feil. Det er ikke rent sjeldent at jeg tar godt tak i en etnisk nordmann og sier: Hørte du ikke? Hun sa nei. Stikk!!

    Så neste gang du hører eller ser noen som oppfører seg på en måte du syns er ufin, snakk med dem og forklar dem hvorfor. Hver eneste person som endrer holdning etter en slik samtale er en seier i kampen mot vold og trakasering.

    terjeb

    Det siste jeg sa til Håkon gjelder også deg.

    Det er nok dessverre slik at de holdningene du beskriver ikke finnes kun hos muslimer, de er universelle for de aller fleste sterkt troende innenfor alle religioner. For å ikke nevne at hva som er anstendig eller ikke endres fra generasjon til generasjon og at unge mennesker derfor ofte har en mer åpen holdning.

    Ingen domstol i Norge vil påstå at bekledning er en medvirkende faktor i noen sak, uansett forbrytelse. Det er ikke og vil aldri vær een unnskyldning.

    Jeg har aldri vært tilstede på et feministisk forsvarskurs, men jeg har fått demonstrert flere av teknikkene de lærer bort. Som kampsportutøver vil jeg si at de er meget enkle og effektive om enn svært brutale.

    SvarSlett
  16. Joda Kjetil, du har noen gode poenger, og for all del.. en dame som kan selvforsvar er bedre rustet til å forsvare seg selv, men nå er det stadig flere som bruker våpen eller grov blind vold. Vi får stadig mer kriminalitet og drapstatistikken samt voldtektsstatistikken har skutt i været de siste 10 årene. Mitt poeng er at for all del, til noen som har fått i seg litt for mye å drikke så går det an å verbalt roe dem ned, men i alt for mange tilfeller er det tikkende bomber som går inn og ut av fengsel. Når det er menn som slipper med 2-3 års fengsel for voldtekt av 13-14 årige jenter, så er det først og fremst systemet det er noe i veien med. Løsning nummer 1 for å beskytte allmenheten så er det å innføre langt høyere straffenivå enn i dag.
    Et eksempel den somalieren som grovt slår ned en annen somalier i Oslo sentrum. I tingretten slipper han md 55 timers samfunnstjeneste. Heldigvis fikk han i minste 3 måneder i lagmannsretten...men det er fremdeles for lite.

    SvarSlett
  17. terjeb

    Grunnen til at mange som forlater norske fengsler ender opp som såkalte gjengangere er mangel på oppfølging og tiltak som får dem tilbake til samfunnet. Det er ikke bare straffenivået det går på.

    Straff alene er ingen god løsning, uten forebyggende og rehabiliterende arbeid vil vi aldri senke kriminaliteten.

    At voldstatistikken har gått opp de siste årene bør være en vekker om at det er noe som er feil i samfunnet vårt, ikke først og fremst hos enkeltmennesker eller kun i lovverket.

    Til sist så har det under den sittende regjeringen blitt gjort flere gjennomganger av straffeloven for å skifte på straffenivået.

    SvarSlett
  18. Det er helt greit å ta utgangspunkt i rehabilitering under soning, MEN i Norge er det pr dags dato alt for lite vern av offer for kriminalitet. Det er mer fokus på den tiltalte. Straffenivået er latterlig lavt. Faktisk er det flere tilfeller hvor overgrepsoffer har fått mindre behandlingstilbud enn den tiltalte. Slik kan det ikke fortsette. Så vil noen si at det vil medføre et hardere samfunn. DEt er bullshit. Det er tross alt noe som heter å være naiv og dumsnill også, og det er Norge på flere områder. Nå synes jeg ikke vi skal bli like ekstrem som USA når det gjelder straff, men vi kan med stor fordel møte dem på halveien. Må bare si at jeg er glad SV er så små som de er. Vi har heldigvis en justisminister som har litt baller, men Kjetil ikke engang prøv å antyde at innskjerpingen av straff for voldsforbrytelser er SVs fortjeneste. SV og ikke minst SU er et trist eksempel på handlingslammelse og dumsnillhet. Det handler i forhold til de fleste ting her i verden om å finne den gylne middelvei. DEt kommer aldri til å skje med SV.
    Forhåpentligvis havner SV under sperregrensen ved neste valg. Dette landet trenger ikke et parti som beskytter terrorister.

    SvarSlett
  19. Jeg forlater denne bloggen for godt nå. Mali kommer trolig til å slette mine innlegg med en gang hun leser dem. Har en anelse om at kontroversielle og SU bestridende uttalelser ikke faller i god jord hos den nye feministdronninga her til lands. Både ytterste høyreside og ytterste venstreside, som SU representerer relativt ideologiske ensretta synspunkter og alle som mener noe annet bør brenne i helvete. Jeg kommer i alle fall til å sove godt i natt, vel vitende om at SV har rekordlav oppslutning

    SvarSlett
  20. Hei Kjetil.
    Jeg har ikke sett så mange nyheter om overfallsvoldtekter utenfor Oslo.
    Men - la oss gi oddsen i din favør.
    La oss si at 50% av overfallsvoldtektene skjer utenfor Oslo og at alle de blir begått av etniske nordmenn eller vestlige innvandere.
    Hvordan vil det da se ut i forhold til befolkningsbildet ?

    Du har helt rett i at holdningsskapende arbeid er nøkkel.
    Men, når det kommer forslag om at de som kommer hit må gjennom obligatoriske kurs og prøver i lover, rettigheter, samfunnslære osv så kommer jo venstresiden og kaller det stigmatisering og rasisme!
    Nå er kursene frivillige, og om du ser litt på oppmøteprosent og resultater så er ikke de helt tilfredsstillende, er de vel ?

    Jeg kan ikke forså tanken din om at en nordmann prøver seg litt for hardt på en dame på byen. Jeg har selvfølgelig opplevd det samme og reagert som deg.
    Men! Hadde % andelen av befolkingen vært lik hadde jeg forstått deg. Jeg klarer ikke forsvare at noen har et helt annet kvinnesyn enn etnisk norske bare fordi noen etnisk norske også prøver for hardt.
    Det er også forskjell på å slå ned, misshandle og voldta og det å prøve litt hardt på byen. I allefall i mine øyne.

    Jeg er langt fra rasist. Jeg har venner over hele verden og skaffer utdannelse til venner i Afrika og har mange venner fra mange verdensdeler.
    Men - jeg ser at man må skape et grunnlag når folk skal bo her resten av livet.
    De MÅ lære lover, regler, samfunn, lære om våre friheter og våre grenser. Vi kan ikke regne med at krigere fra Somalia forstår demokrati, friheter, og det å respektere andre syn uten videre.
    Vi MÅ lære opp, og der svikter vi totalt.

    Jeg syns det å henge ut er ekstremt som jeg sier over.
    Det jeg reagerer på er at Mali mener at Listhaugs forslag er å stille jentene til ansvar for at de selv blir voldtatt.

    Ingen av dere kommer med noen konkrete løsninger. Dere bare prøver å finne feil i statistikk og unnskylde.
    Det bærer ikke noe positivt med seg!
    Og i allefall ikke noen løsning!

    SvarSlett
  21. Terjeb: Hvis du sier at jenter blir voldtatt fordi de kler seg som "horer", hvordan mener du norske jenter skal kle seg? Lange skjørt og store collegegensere? (forøvrig ser jeg nesten bare jenter i langbukser og kåper nå på vinteren, og bare et fåtall i kjole eller skjørt...men jeg synes jo begge deler er greit jeg da...) Hvor har dere det fra at jenters påkledning får dem voldtatt? Hvor kommer behovet fra, å legge skylden på jenter? Blir enkelte gutter så kåte at de ikke kan styre seg når de ser et par damelår? Tror du det ville bli slutt på overfallsvoldtekter om jenter gikk i såkalt "usexy" klær.

    Hva skal denne kommentaren bety "Helt til slutt, angående feministisk selvforsvar, så er min erfaring at unge norske jenter i dag har et lydnivå som bryter de fleste skalaer, så bekymre dere ikke over det."? Det er jo som oftest gutter som lager bråk på byen, gutter som snakker mest i skoleklasser og bråker mest der, så hvor du får det fra lurer jeg også på.

    Få huet ut av rævva.

    SvarSlett
  22. Håkon, jeg bad om faktisk statistikk på dette, ikke en artikkel fra VG. Det er ikke sikkert at du skjønner forskjellen på statistikk og en artikkel i VG, men du skjønner at tabloidavisene har en liten tendens til å tabloidisere.

    Jeg har nemlig søkt på google, men den eneste faktiske referansen jeg har funnet, er "Tall fra politiet". Javel? Hvilke tall? Få se.

    Jeg nekter å tro at det ikke var overfallsvoldtekter før det ble mange innvandrere (aka "negre") i Norge. Med andre ord: Har norske menn (aka "hvite") sluttet å overfalle damer på byen? Det er i tilfelle nytt for meg. Men kanskje jeg er fargeblind?

    SvarSlett
  23. ...og du skriver også om jeg vet om noen overfallsvoldtekter utenfor oslo... For å bruke ditt eget argument mot deg: Ja, det er bare å søke på google, det, så finner du mange saker om dette. Merkelig hvordan du kan søke på google i ett tilfelle, men samtidig ikke greier å få fingern ut av rompa og søke i ett annet tilfelle.

    SvarSlett
  24. Det er ikke bare VG jeg refererer til.
    Også NRK.
    Når så mange seriøse medier tar opp en og samme sak er det kanskje en seriøs kilde til det.

    Det ergrer meg at du kun er opptatt av kilde og ikke problemet. Det er faktisk ganske umenneskelig.

    Har du forsøkt www.ssb.no ?

    SvarSlett
  25. Ja, jeg har forsøkt ssb.no.
    Ja, kilde er viktig. Hvem som helst kan lage en rapport og si at de har forsket på noe. Jeg kan for eksempel lage en rapport her og nå, som konkluderer med at alle som heter Marianne bryr seg om denne saken. Du skjønner at dette er bare tull, fordi det holder å finne *en* person med navn Marianne som gir faen, og da har du motbevist meg.
    Det er det som er saken her også. ALLE overfallsvoldtekter er gjort av innvandrere! Sier hvem? Hvilket grunnlag har de for å si det?
    Betyr det at dersom vi isolerer alle "ekte" nordmenn, slutter folk å overfalle andre? Neppe. Det er (som i eksempelet), nok å finne en eneste overfallsvoldtekt som er begått av en ikke-invandrer, så funker ikke argumentet ditt. Nå har ikke jeg noe eksempel på en ikke-innvandrer som har overfalt noen og voldtatt dem, men det betyr ikke at det ikke finnes.

    Det ergrer meg at du kun er opptatt av ett såkalt problem uten å ofre kildekritikk en eneste tanke. Det er faktisk ganske naivt.

    SvarSlett
  26. Jeg finner det tragikomisk og ikke rent lite patetisk hvor opptatt venstrevridde er med å fornekte upassende sannheter. Det gjelder muslimske og/eller afrikanske innvandreres kvinnesyn som resulterer i overfallsvoldtekter (tør ikke engang tenke på de overgrep som skjer mellom husets vegger - spesielt i forhold der menn forbeholder seg en gudebenådet rett til fysisk avstrafning og sex av sine koner). Det gjelder også økende antisemittisme; "valgalliansen" mellom venstresiden og muslimer har ført til at det er disse og ikke ekstrem høyre som er de verste og aller, aller, aller flest jødehaterne i dag.

    Idealisme er flott for det kan spore en til handling, men ideologi (enten det er sosialisme, islam(isme), eller annet) fordreier virkelighetsoppfatningen bort fra det reelle til det "ideelle". Og da har en fanget seg selv i sin egen boble, og når slike mennesker er ansvarlig for realpolitikk så må det bare gå galt.

    SvarSlett
  27. Loewe

    Ideologi er ikke folks virkelighetsoppfatning, men deres syn på hvordan samfunnet burde være. Dersom politikk skal ta form og gjennomføres trenger man ideologi for å sette seg mål.

    Uten ideologi og mål finnes ikke kompromisser eller fremgang og dermed heller ikke realpolitikken.

    SvarSlett