onsdag 3. februar 2010

Kvinneideal eller utsulta konsentrasjonsleir-fanger?

Motebransjen er noe av det kjipeste jeg vet om. De tar livet av en hel masse unge, flotte jenter, ved at de utsetter jenter og kvinner for et fryktelig usunt skjønnhetsideal. De siste ti åra har slanking vært en av de aller vanligste dødsårsakene blant unge jenter i Norge.


Men de synlige konsekvensene av moteindustriens sykelige idealer og skjønnhetspress, nemlig anorexia, død og ødelagte liv, er bare toppen av isberget. Absolutt alle jenter blir hele tida utsatt for dette skjønnhetsidealet. Alle sammen blir påvirka av det. Og når idealet er så langt fra hvordan virkelige, sunne, friske jenter ser ut, så bidrar et uoppnåelig ideal til å gi alle jenter dårligere sjøltillit enn vi fortjener.


På den måten fungerer motebransjen direkte kvinneundertrykkende. For er det en ting jenter og kvinner trenger for å komme seg fram, for å få lønn som fortjent og den respekten vi har krav på, så er det sjølvtillit. Å systematisk frata jenter sjøltillit, sånn skjønnhetspresset gjør, er å gjøre det lettere for menn å tråkke på oss.


Det finner jeg meg ikke i. Jeg kjenner så fantastisk mange utrolig flotte, dyktige, sjarmerende, morsomme, smarte og fine jenter som fortjener å være stolte av den de er. Sjøl om de ikke ser ut som en fange i en konsentrasjonsleir.




3 kommentarer:

  1. Slutt å gni deg rundt i din egen selvmedlidenhet. Kan ikke dere feminister slutte å klage på så banale ting som dette, og heller fokusere på viktigere ting?

    "De siste ti åra har slanking vært en av de aller vanligste dødsårsakene blant unge jenter i Norge." Javel? Gi meg én kilde på det da, før du kaster slike påstander ut som selvfølgeligheter.

    SvarSlett
  2. Står du virkelig inne for det du sier her? Hadde du turt å stått opp i trynet på min samboer og sagt du mener hun burde tvangsfores og ser ut som en utsulta konsentrasjonsleirfange? Hun spiser når hun er sulten, og spiser det meste, og har en HELT normal BMI, men kroppen kan fint sammenlignes med samtlige av jentene avbildet på artikkelen til Dagbladet. Det samme gjelder egentlig min mor på 54, som er mer veltrent enn de fleste, men som også er slank som disse modellene.

    For å vri det rundt. Hadde du turt å sagt det samme om kraftig overvektige jenter, at de burde tvangsslankes? Sist jeg sjekket var det de overvektige som stadig påfører samfunnet stadig større kostnader og problemer.

    SvarSlett
  3. Hei Waxer! Jeg ser kritikken din, og tar den til meg. Dette er selvfølgelig noe som er satt på spissen.

    Noen ganger tror jeg det er nødvendig å ty til litt ekstreme uttalelser for å trenge igjennom offentligheten og få folk til å stille spørsmål ved idealer som altfor mange tar for gitt og har et helt ukritisk forhold til.

    Det finnes selvfølgelig jenter som er naturlig tynne. Men dessverre er det fryktelig mange jenter som er så tynne som disse jentene fordi de har utviklet alvorlige spiseforstryrrelser på grunn av et sykt skjønnhetsideal. Det kommer vi ikke til livs ved å la Loves fortelling om at dette er "ulike kvinneidealer", som alle jenter med helt ulike utgangspunkt bør strekke seg etter, få bli stående uimotsagt. Men jeg tar poenget om at noen spissformulerte uttalelser kan bli for hard skyts.

    Og så håper og tror jeg at du er en som både lar mammaen din, kjæresten din og andre jenter rundt deg få høre at de er flotte og bra damer, og det er i seg sjøl et viktig skritt på vegen for å gi jenter den sjøltilliten de fortjener :)

    SvarSlett