fredag 19. februar 2010

Dummedummedum

I innlegget under skriver jeg at det ikke er tvil om at det er noe rasistisk ved forslaget til FrP om å nekte personer uten lovlig opphold i Norge legehjelp.

Det plukka ABCNyheter opp og syntes at var spennende. Endelig noen som turte bruke r-ordet om FrP. En journalist ringte meg opp, og spurte om jeg kunne utdype, noe jeg så gjorde.

Jeg legger på, jobber videre, går avgårde til kveldens møte og legger meg. Dagen etter står jeg opp, registrerer en storm av e-post, blogginnlegg og debattkommentarer og ser at ABCNyheter på kreativt vis har lekt seg med overskriftene.

SU-leder: - Siv er rasist

kan jeg lese på nettsida deres, med bilde av meg ved siden av. -Jaggu, tenker jeg. Det har jeg nå aldri sagt. Så jeg ringer opp journalisten og sier at jeg synes det er merksnodig at de skriver at jeg sier noe jeg aldri har sagt. Han er enig i at jeg aldri har sagt det, men mener at "det jo er det du indirekte sier". -Nei, sier jeg, og prøver å forklare at det er forskjell på å si at et politisk forslag er rasistisk og på si at en person er rasist. Journalisten mener det er en nyanse som blir søkt og at jeg nå driver med flisespikkeri, og at det må være greit at de framstiller noe helt annet enn det jeg har sagt som et sitat.

Journalister er ofte vanskelig å ha med å gjøre. I oppgittheten over at han ikke "skjønner" forskjellen, tyr jeg til et mye brukt eksempel fra oppveksten. - Har ikke du også lært på skolen at det er lov å si at "det var dumt gjort", men at det ikke er lov til å si "du er dum"?

Da måtte han krype til korset, innrømme at jeg hadde rett, og endre overskrifta.

3 kommentarer:

  1. Ute å ror igjen, Mali ?

    Vi diskuterte dette rasisme greiene dine i forrige tråd.
    En deltaker, raed, forsvarte deg og sa :
    "Og faktisk har Malis definisjon på rasisme opphav i Luther Kings ord når han sier at han ønsker å bli behandlet utefra hans karakter og verdi som et menneske, men ikke som et farget menneske."

    Igjen er vi ved farge.
    Kan du vise til hvor det står i FRPs forslag at brune/sorte/hvite/gule ulovlige innvandrere skal behandles forskjellig ?

    http://no.wikipedia.org/wiki/Rasisme
    De forente nasjoner vedtok i 1966 Den internasjonale konvensjon om utryddelse av alle former for rasediskriminering, hvor definisjonen på rasisme er:
    «...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»

    Ung.no sier :
    Rasisme er rettferdiggjøring av negativ forskjellsbehandling av enkeltpersoner eller grupper med utgangspunkt i deres hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse

    Her kan du lese hva SOSRasisme sier om temaet. Det er for langt til å lime inn :
    http://www.sos-rasisme.no/Sentralt/view/11451



    Si meg så, Mali :
    Ingen andre jeg har funnet bruker din form for rasisme. Er det du som dikter opp og bruker dine egne definisjoner i en offentlig debatt ?
    Forventer du å bli tatt seriøst når du serverer dagdrømmer som politiske utspill ?

    SvarSlett
  2. En annen ting jeg lurer på, Mali.

    Hva ville du sagt om FRP hadde sagt : Alle med ulovlig opphold i Norge er brune/svarte/muslimer ?

    Ville du kalt det rasistisk ? Eller stigmatiserende ?

    Er det egentlig ikke det du sier når du mener at FRP er rasistisk ? For - om du mener at det er et mangfold blant de som er ulovlig i Norge - da kan jo umulig FRPs forslag være rasistisk....

    SvarSlett
  3. Rasisme må ikke rettes mot kun èn rase - Frp kommer her med en rasistisk uttalelse som faktisk brer over alle etnisiteter uten lovlig opphold. Nå tar jeg deg på definisjonen du siterte, Håkon - rasisme er "...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav". Jeg vil tørre å påstå at det å ville nekte mennesker uten lovlig opphold legehjelp er systematisk rasisme, i beste fall det verste slag av nasjonalisme.

    SvarSlett