tirsdag 21. juli 2009

Tøffe jenter

Sendte inn et innlegg til Dagbladet som jeg ikke fikk på, så da kan jeg jo legge det ut her. Så var det i det minste ikke bortkasta...


Tøffe jenter

Som en kommentar til sin nakenbildeopptreden i ELLE sa Synnøve Skarbø til Dagbladet at ”Jenter bør bli flinkere til å lovprise seg selv”. Det har hun rett i, men er nakenbildeopptredener måten å gjøre det på?

Å tørre å hoppe fra ti-meteren er en langt større og bedre måte å lovprise seg selv på. Det er det også å tørre å klatre opp en bratt fjellvegg, ta en av hovedrollene i en skolerevy eller ikle seg den fineste kjolen man har og føle seg fin, selv om man ikke er like tynn som andre vil ha oss til å være. Da lovpriser man seg selv på sine egne premisser og ikke på andres. Da setter man seg høyere mål for seg selv enn bare å være pen. Da tør man å være den man er og heller se på kroppen sin som en mulighet enn som en begrensning.

I dag utsettes jenter for et massivt press fra reklame, film, internett, TV og moteblader om å være slanke, pene og søte. Dette er svært begrensende kategorier som gjør at mange jenter er mer opptatt av sin egen vekt enn å nå drømmene sine. Nakenbildeserier som de ELLE kjører er med og bygger opp under dette presset. Jeg synes det er skuffende at de eneste grensene ELLE utfordrer leserne sine til å krysse handler om hvor mye energi vi skal bruke på vårt eget utseende. Ønsker ELLE derimot at jenter også skal være tøffe, smarte, morsomme, kreative, sterke, sunne og ikke bare pene burde de vært mer kritiske til den rollen de selv tar. Da burde de viet forsidene sine til jenter som virkelig utfordrer seg selv.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes det er trist at du ikke respekterer kvinner som foretar andre valg en deg selv. Slik du uttrykker det påberoper du deg viten om hva kvinner bør gjøre eller ikke. Snakke om hvem som stigmatiserer her. Hva med å heller sette seg inn i situasjonen til de som foretar valgene de gjør. Hvorfor ville Synnøve Skarbø stille på en slik fotoshoot? Er det penger, kunst, utfordre seg selv, mestring, grensesprengning eller rett og slett for moro skyld.
    Vi trenger mangfold i samfunnet også blant kvinner og jeg synes det er modig av Synnøve å stille opp i Elle som det. Jeg har ikke sett artikkelen eller bildene bortsett fra det som media viser ellers, men jeg synes Synnøve bør være en meget stolt kvinne, som fortjener respekt.

    SvarSlett
  2. Det som er trist er måten elle og andre blader priser skjønnhet på og gir jenter et inntrykk av at det er det viktigste i verden. I forhold til hvor mange jenter som leser disse bladene er det mangel på mangfold i artiklene deres. Det er bladene som stigmatiserer... jeg hadde spiseforstyrrelser i to år, mye fordi jeg følte et press av at jeg ikke var bra nok. Det skal virkelig ikke mye til for en ung sjel å bli påvirket. Samfunnet gir høy status til de som er slanke, og selvfølgelig tenker unge jenter at du blir lykkelig av å se sånn og sånn ut og at det er den beste måten å bli godtatt på. Det gjør meg trist å tenke på alle jenter som vil oppleve det samme som meg, og jeg skulle gjerne fortalt mer av historien min. Jeg skulle ønske bladene kom med flere måter å oppnå selvfølelse på. Disse kjendisene som er avbildet lever i større grad av sitt utseende, og derfor gir ikke de signalene de sender mye positivt til unge jenter. Når du synes Synnøve Skarbø er modig fordi hun stiller opp på en slik fotoshoot er det noe galt med samfunnet vårt.

    SvarSlett