torsdag 12. mars 2009

- Et gjesteinnlegg om sol, sommer og sosialisme


av Anna Lund Bjørnsen, SUs sentralstyre.

«Skal du på sommerleir?»

Det var det første spørsmålet jeg fikk på mitt første lokallagsmøte i
Hamar SU. Sommerleirguru Janne Nyhus mobiliserte konstant. «- Alle må
på sommerleir, det er det beste med å være med i SU. Det er spådd bra
vær, meld deg på nå!». Så skrev hun datoen med store tall på tavla, og
forsikret seg om at hele lokallaget meldte seg på innen hun dro.

Jeg hadde ikke annet valg enn å melde meg på. Hedmark SU var ikke
kjempeaktive på den tiden, og vi var fornøyde med våre to påmeldte,
inkludert meg selv. Usikre på om alle teltpluggene var i teltposen,
hvor bussen fra Oslo S sto og hvor egentlig Risøya var reiste vi med
alt for store sekker og sangheftet i hånda. Forventningene var mange.
Sommerleirheftet vi hadde fått i posten noen uker tidligere skrudde
opp forventningene mange hakk. Det var så mange politiske innledninger
på samme tid at jeg ikke klarte å telle de, og så mange kule
kulturelle verksteder at jeg ville være med på alle sammen på en gang.
Hvordan velge mellom flammeblåsing, skadesminking og feministisk
selvforsvarkurs? Sommerleirgruppa virka dritkule og det sto i heftet
at været alltid var bra. Bare tanken fikk meg til å smile.

For sommerleir er virkelig det beste med å være med i SU.
En hel uke med kulturelle verksteder du ikke visste fantes og band du
egentlig ikke likte så godt før du hørte de på SUs sommerleir. En hel
uke hvor du slipper å overbevise folk om at seksuell trakassering
fortsatt er et problem og en hel uke med folk som gledelig tar bussen
istedenfor bilen. En hel uke med sol, sommer og sosialisme.

Møtet med Risøya er fantastisk. Gjensyn med mange folk du kjenner, og
møte med enda flere du ikke kjenner. Alle på Risøya fordi de tror en
annen verden er mulig. Du er en del av noe større når «Sommartidar hey
hey» ljomer over høyttaleranlegget og sola stråler mot deg. Du er en
del av noe større når alle sosialistene fra Norges største
revolusjonære ungdomsorganisasjon samles til skolering, og du forstår
at det er flere enn deg som daglig kjemper for en mer rettferdig
verden.

Men været er ikke alltid bra på leir, og regnet som trommet mot
teltduken min første leir overdøvde nesten innledninga «Hva vil vi med
skolen?» med tidligere nestleder Hanne Kristin Wolden. Det var dette
som gjorde det så spesielt. Inne i en lite vanntett teltduk, på en
liten øy, i lille Norge. Det var da, inne i det teltet under
regnskylden jeg innså, hvor meningsfylt og viktig det er at nettopp
jeg er med i SU. Det gode været alle hadde frista med var ikke så bra
allikevel. Men i det teltet gjorde det ingen verdens ting.

Kveldene på sommerleir er det beste. Da jeg fikk høre at «Lazze
Ohlyz», det svenske Marxist-Leninistiske dansebandet skulle spille på
leieren vår for tankene gjennom hodet mitt. «Hva er dette for en
organisasjon?», «Hva, har Sverige et Marxist-Leninistisk band»» og
«Dænsebænd?» var noe av det som fikk meg til å rynke på nesa. Men nå
er Lazze Ohlyz mitt favoritt danseband. Med tekster som «Hon måste va
Ung-Vänster-aktivist» og «Du kan få bli min kamerat i vårt
partiapparat» slår virkelig an når hele leieren danser og synger i
ekstase. Også SU Grand Prix er noe helt spesielt. Sanger du har på
hjernen mange år senere. Sanger som blir sunget rundt leirbålet før
alle fomler seg hjem til sitt telt sammen med resten av folka på
sommerleir. Folk som egentlig ikke sover i telt, bare på sommerleir.

Avskjeden er det kjedeligste med sommerleir. De gode opplevelsene,
turene bort til badestedet, sola som varmet, innledningene som
inspirerte til ny giv i lokallaget og alle de nye folkene du er blitt
kjent med vil for alltid være minner. ... Ett helt år igjen til neste
gang.

Sommeleir 2009 er fra 28. juli til 2.august. Du må selvfølgelig melde
deg på, 170 har allerede gjort det før deg. Lazze Ohlyz kommer
selvfølgelig. Det gjør også Gerd-Liv Valla og My Little Pony. Du blir
garantert kjent med mange sosialister fra hele Norge, du blir
garantert solbrent og du får garantert applaus under SU Grand Prix.
Det blir garantert fint vær på sommerleir.

«Skal du på sommerleir?»

7 kommentarer:

  1. Herlig! Dette innlegget fikk meg til å drømme meg helt bort. Måtte faktisk se gjennom bildene fra sommerleir i fjor for å mimre :) Har begynt å telle dagene allerede!

    Ellers må det også nevnes at på din første leir (som også var min første leir), gikk Røde Bønder helt til topps i fotballturneringa!

    SvarSlett
  2. "Hvordan velge mellom flammeblåsing, skadesminking og feministisk
    selvforsvarkurs? Sommerleirgruppa virka dritkule og det sto i heftet
    at været alltid var bra."

    Ahh, nesten som Lille Lørdags Søttitallskameratene!

    -T!G

    SvarSlett
  3. Dra på sommerleir om du kan! :) Jeg var på 5 sommerleire i forrige årtusen (og føler meg overhodet ikke gammel av å skrive det...), og det anbefales på det varmeste.

    SvarSlett
  4. Oi, dette var litt morsomt da. Jeg drømte faktisk om sommerleiren, og så våkner jeg å ser et innlegg om sommerleiren. Hehe....

    Har kjempelyst til å dra, er bare det at at jeg skal skyte på landskytterstevnet rett etterpå, og jeg er redd for å ha det så gøy at jeg blir helt utkjørt når jeg skal skyte :P
    Men jeg vil så masse, så jeg tror jeg kommer til å melde meg på :)

    SvarSlett
  5. Jeg skal på sommerleir, skal ikke alle det?

    SvarSlett
  6. sol, sommer og sosalisme. NEI takk. Tror heller jeg foretrekker sol, somer og kapitalisme!!

    SvarSlett
  7. Åååå, jeg vil og =)
    meeen, jeg burde jobbe og tjene penger i stedet... Skal tross alt studere til høsten, og alle veit at det blir dyrt. Også må penger spares til jeg skal inn på privatskole 2010 (hudpleier). Uff, det kommer til å svi noe grådig, så bare å spare.
    Så alle andre får kose seg litt for meg og.

    SvarSlett