mandag 2. februar 2009

Lærer - og stolt av det!



I dag skrikes det i alle medier etter flere lærere. Som nyutdanna lærer har jeg gått rundt hele dagen og følt meg ettertrakta, glad og fornøyd. Jeg har utdanna meg til et yrke det er stor bruk for i samfunnet, jeg har gode utsikter til å få fast jobb så fort jeg er ferdig som SU-leder, og jeg vet dessuten at det er et yrke jeg stortrives i, med oppegående kolleger og massevis av spennende faglige og menneskelige utfordringer.

Men når jeg setter meg ned og leser artiklene som skrives blir jeg ikke så glad og fornøyd lenger. For jeg får jo nesten følelsen av at både journalister, tidligere lærerstudenter og Høyre-politikere syns at jeg er en dust som har utdanna meg til å bli lærer. Det tegnes opp et bilde av den norske skolen som et jævlig sted å være og jobbe, og at det bare er tullinger som ikke har vett til å finne seg noe bedre å gjøre som blir værende i skolen. Ærlig talt!

Jeg er lærer og stolt av det!

Alle vet at ikke alt fungerer så bra som det bør i norsk skole. Og naturlig nok får problemene mer fokus enn det som funker bra, det er jo på problemene vi trenger fokus og handling. Men det kan gå for langt.

Når vi vet at hovedproblemet i norsk skole er at det er for få lærere (og at lærerne dessuten bruker for mye av tida si på rapportering, dokumentering og annet papirarbeid) så er det i all hovedsak to ting vi har å gjøre:

1) Sørg for at det er penger nok til å ansette flere lærere, OG at de pengene som faktisk bevilges til flere lærere blir brukt til nettopp det.

2) Sørg for at flere får lyst til å bli lærere. Både unge som ikke har bestemt seg for hva de vil ennå, og eldre som har jobba i andre yrker og nå ønsker å få brukt flere sider av seg selv.

Med flere og mer motiverte lærere, som får bruke tida si på nettopp det å undervise, med økt lærertetthet og tidlig innsats, så kommer norsk skole til å bli et enda bedre sted å være både for lærere og elever. Jeg gleder meg, jeg :)

4 kommentarer:

  1. Mener du at lønnsnivå også er en viktig faktor i å rekruttere lærere, samt øke statusen på yrket?

    SV har jo ved flere anledninger vedtatt svart på hvitt at man ønsker høyere lønn til lærere (http://arkiv.sv.no/partiet/landsstyret/uttalelser/dbaFile165402.html). Det mener jeg er flott. Det er jo også noe av bakgrunnen for at man ønsker å tilbakeføre forhandlingsansvaret tilbake til staten.

    Sånn sett kan det jo også være interessant å spørre hvorfor SV/SU synes det er helt legitimt å kjempe for økt lønn for læreryrket, men derimot setter seg helt på bakbeina når det gjelder politiet. Det er vel en smule dobbeltmoralistisk, Mali?

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig i at noe må gjøres. Lærerne våre er noen av de viktigste menneskene vi har i samfunnet - de oppdrar jo tross alt barna våre.

    Men jeg tror det er to andre punkter som må til enn det du nevner. Eventuelt to punkter i tillegg:

    1) Det må slutte å være en menneskerett å få bli lærer. Vi må ha et system som involverer en egnet-test for hvorvidt man faktisk er skikket til å bli lærer. Gjerne i regi av lærere selv, feks hvor lærerstudenter må godkjennes av erfarne lærere som vurderer dem iløpet av praksisperioden. Dette fungerer utmerket feks i Sveits.

    2) Lærerne må slutte å kreve respekt som om det er noe de ikke har, men burde hatt. Greit nok at medier og politiske partier jevnlig er ute og trekker læreryrket ned i søla. Men hadde lærerne møtt det med å si seg uenige, med å trekke frem de positive sidene ved yrket, med å trekke frem hvordan de står på døgnet rundt for våre kommende generasjoner, med å vise til at det å være lærer ikke handler om penger eller om anerkjennelse, men om å bygge mennesker, om å bygge fremtid, hadde iallefall jeg fått mer trua på læreryrket enn det jeg får når jeg stadig leser at lærerne er misfornøyde, lærerne er underbetalte, osv osv.

    SvarSlett
  3. Hei Eivind og Morten!

    Takk for kommentarene.

    Eivind først:
    Selvfølgelig er det ingen menneskerett å få bli lærer. Jeg har lærerutdanninga mi fra ettårig PPU, og opplevde at det var gode rutiner for det du tar opp. Alle studenter må gjennom to 6ukers praksisperioder, hvor man man føles opp av en praksisveileder på skolen man jobber og en faglærer fra universitetet. Disse vurderer om din lærerutøvelse er tilfredsstillende, eller om du ikke egner deg/er klar for å bli lærer. De som ikke egner seg stryker praksis og må slutte. Selvfølgelig er det trist å måtte stryke studenter som ønsker å bli lærere, men noen ganger er det nødvendig og det blir gjort. Det var flere på mitt kull som ikke fikk bestått praksis.

    Til Morten:
    Ja, jeg mener lønn er et viktig virkemiddel for å heve statusen.
    Nei, jeg er ikke kategorisk i mot en lønnsøkning for politiet, her gjelder det å se hvilke grupper som har blitt tilsidesatt og trenger et lønnsløft. Det gjelder nå særlig kvinneyrker i offentlig sektor, og jeg synes derfor at kampen for likelønn er hakket viktigere enn lærere og politi i årets lønnsoppgjør. Men selvfølgelig ønsker jeg en sterkere offentlig sektor med råd til å heve alle disse gruppene, og at de rikeste skal få betale for det gjennom utvida skattlegging av høye inntekter, aksjeutbytte, valutahandel osv :)

    SvarSlett
  4. Er enig i masse som er blitt sakt her.
    Finske skoler/skolesystem er kansje ikke de beste ekemplene, men de har gitt lærerne skikkelig status. Der er du like viktig om ikke viktigere enn advokater og leger. Her i Norge virker det som om Lærere er lengst nede på rangstigen. som det og blir sakt her.

    Er ikke lærer selv, men er student og jeg kan barre innbille meg hvordan lærerne har det etter hvordan vi oppfører og tenker.
    som lærer synes jeg det er viktig og være sterk i det mentale og kunne få kontroll og respekt av de vildeste klassene.

    jeg synes og det burde være strengere konmtroll og krav til hvem som blir lærere. jeg har selv at et par lærere som ikke har klart å holde hode overvannet i forhold til elevene.

    SvarSlett