torsdag 25. desember 2008

God jul og aktivistisk nytt år!

Så var julekvelden over for denne gang. Med hyggelig familielag, knasende svor og gavene jeg ønska meg for å reise mer problemfritt rundt i det ganske land (superlett sovepose og ny mp3-spiller), må jeg si meg svært godt fornøyd.

Vil ønske dere alle god jul med å fortelle om SU-nestleder Ingrid Grov Mannsverk sin julekortutveksling med transport- og renovasjonsselskapet Veolia:

Tirsdag skrev Klassekampen om at Ingrid som fylkestingspolitiker i Finnmark hadde fått julekort fra Veolia, som i tillegg til å drive med transport i Finnmark bygger apartheidmetro på okkupert land i Jerusalem. Ingrid svarte likegodt med å sende et kort tilbake til Veolia, med påskriften "Et barn er skutt i Betlehem - nå gleder seg Jerusalem?".

-Veolia er skyld i grove brudd på menneskerettighetene, og skal få høre at det de gjør ikke går upåaktet hen, kunne jeg lese Ingrid uttale til Klassekampen på lille julaften. Tilfreds satte jeg meg på toget hjem til Hamar, hvor jeg et par timer senere dumpa ned i sofaen, bretta opp lokalavisa og fant et leserinnlegg med brodd mot det samme selskapet. Også sindige hedmarkinger har merka seg selskapets folkerettsstridige aktivitet.

2008 har markert 60-årsjubileet for opprettelsen av staten Israel og fordrivelsen av 750.000 palestinere. I SU har vi markert 60-årsjubileet gjennom en solidaritetskampanje med Palestina. Og for å oppsummere må jeg si at jeg er veldig godt fornøyd. Vi hadde noen klart definerte mål med kampanjen, nemlig å styrke solidariteten i Norges befolkning til det palestinske folk, å bidra til at beskrivelsen av Israel som apartheidregime skulle vinne igjennom i media, og å vise folk klare handlingsalternativer for å ramme okkupasjonsmakta.

På mange vis har vi lykkes. Nå blir utfordringa framover å få flere til å tørre å ta skrittet som Ingrid, og gjennom sine handlinger vise at vi ikke stilltiende vil akseptere et nytt apartheid. Neste slag står om å få kommuner og fylkeskommuner til å boikotte Veolia og andre selskaper som driver med folkerettsstridig aktivitet.

Men først er det jul. I morra blir det skitur i urørt, norsk natur. Langt fra checkpoints og jewish only-veger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar