fredag 19. desember 2008

Dagen derpå

I disse juletider er det mange dager derpå. Og en del opplever å våkne opp med større bekymringer enn lett hodepine og hull på strømpebuksa.

Når uhellet først er ute og man våkner opp vel vitende om å ha gjort noe man ikke burde gjort, så bør det i det minste ikke være avstanden til apoteket som avgjør om man går en uønska fødsel eller abort i møte. I dag var jeg i radiodebatt mot KrFs Inger Lise Hansen, om at angrepiller fra nyttår av skal bli mer tilgjengelig for alle, ved å bli solgt over disk i butikk. Mens KrF nok en gang nekter å ta inn over seg at vanlige mennesker faktisk har sex, også i uplanlagte og sikkert usømmelige former, så mener jeg at dette er en seier som er verdt å feire.

I forrige uke kom aborttallene for 2007. De viser at det er tettere mellom abortene der det er langt mellom apotekene. Det samme gjelder antallet tenåringsmødre. Jeg synes at det er viktig at det i det minste ikke er forskjellsbehandling hva gjelder muligheten til å redde seg inn igjen dagen derpå, som skal skape denne forskjellen. Da er angrepille i butikk et skritt i riktig retning.

I tillegg vil jeg fortsette og kjempe for en styrking av seksualundervisninga i skolen, bedre helsetjenester for ungdom og gratis prevensjon. Men jeg tillater meg å feire en delseier mens vi venter...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar