fredag 14. august 2009

Idiotisk fra FrP?

bildet er lånt på vg.no

FrP har så dårlige kunnskaper om hvordan arbeidslivet fungerer at det er ikke til å tro, sier LO-leder Roar Flåthen.

Bakgrunnen er at LO har bedt partiene svare på spørsmål om arbeidsliv og arbeidsfolk sine rettigheter. Alle de borgerlige partiene kommer fryktelig dårlig ut.

LO-lederen reagerer særlig sterkt på at FrP vil undergrave selve grunnlaget for norske arbeideres sterke stilling, ved å motarbeide kollektive avtaler i arbeidslivet. Flåthen, som altså er valgt til å lede Norges aller største organisasjon med 870.000 arbeidsfolk som medlemmer, forklarer at alt som er viktig for arbeidstakerne ligger i de kollektive avtalene. Frps politikk handler om å gi arbeidsgiverne større muligheter til å utnytte arbeiderne sånn at arbeidsgiverne får mer penger og makt, og vanlige folk får mindre penger og makt.

FrP mener også at man ikke trenger tillitsvalgte, fordi hver enkelt heller skal ordne opp med sjefen på egen hånd. Det er dette som får LO-lederen til å si rett ut at FrPs politikk er idioti, og at FrP ikke skjønner hvordan arbeidslivet fungerer.

Jeg tror Flåthen tar litt feil. For jeg tror FrP skjønner utmerka godt hvordan arbeidslivet fungerer. Og for overklassen er på ingen måte denne politikken idioti. FrPs politikk handler om å svekke vanlige folks mulighet til å ta makt over sin egen hverdag og over ressursene i samfunnet, og heller gi mer makt til bedriftseiere og sjefer.

Noen tjener på FrPs politikk. Men det er ikke jeg. Og heller ingen andre av LOs 870.000 medlemmer. Jeg er glad for at en organisasjon som representerer meg og de fleste andre jeg kjenner tar til motmæle når FrP vil bygge ned det som vår bevegelse, arbeiderbevegelsen, har brukt 100 år på å bygge opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar